Adat Atau Kebiasaan

Semalam penulis pernah ngobrol dengan salah seorang dosen penulis, yang kebenaran jeme Semende pule, singkat cerite die ngomong makini:

Ngapelah jeme Semende itu rasenye lebih dekat nga keluarge pihak endung, dibandingkah nga pihak bapang. Padahal  dari segi agame saje perwalian itu dari pihak bapang? Jadi seolah-olah sebelah bapang itu ade bedanya dengan pihak endung. Ade beda ‘rase’ kedekatan. (anye bukan rase negatif).

Misalnye kalu dari pihak endung asenye lebih mudah untuk cerite-cerite tentang ape saje, sedangkan dengan pihak bapang luk ade sekat (mungkin kewibawaan sebelah bapang) yang njadikah rasenye bebeda. Penulis juge lum kruan ngape sangkan jadi luk itu.

Soalnye penulis juge sebagai jeme Semende ngasekah yang luk itu, padahal dikbedie yang nunjuk’i  apelagi nyarankah. Anye peghasean itu ngalir saje luk ayik alun.

Dengan catatan peghasean itu bukan negatif, cuma ade perbedaan dalam hal kedekatan atau kalu dikiaskah same nga “kemanjaan” jadi kire2 kite tu lebih manja dengan keluarge sebelah endung dibanding dengan sebelah bapang.

Aku aneh juge, ini karena adat tesighat atau cuman kebiasaan saje…?

Sedikdenye lah ade due ughang yang ngasekah luk penulis tu, ntah ame pembace lainnye, mungkin same saje luk aku nga dosen tu. Asekalah sughang….

17 Tanggapan

  1. aku ni nak nyari kance kance aku yang lengit namenye mahbar atau wandit budak pajar bulan kuliah di iain amen ade yang tahu tolong nian enjuk tahu aku atau hubungi bae 085292935441 aku la hindu nian.salam bae nga kamu bujang bujang dusun kite.mae maen lah ke blog ku kutunggu….bujangdusun.blogger.com ….atau mangjali.multiply.com..oh yo amen kau ni budak tanjung raye salam be same budak budak sane,aku kuliah di diploma 3 ugm teknik sipil mokasih yo mang

  2. Aku juge jeme semendhe, aku idup di batu tegi. Ame kateku adat jeme semendhe abad ini lah lain nggak jaman dulu. Pukuknye kelakuan kambangan gadisnye lah luluk jeme barat gale, memang kite jeme semendhe harus ngikut kemajuan, anye bukan yang merusak. contohnye saje di dusun ku banyak bujang gadis yang penampilannye luluk artis di TV. anye gi behape uhang ye galak sekulah tinggi, rate – rate empuk begaya siang / petang anye pagiannye kekebun gale. maaf ngumung empuk baje ringkih anye masih tekinak kulat ame kate tukul KATRO.kire – kire luk mane pendapat kawan…

  3. Aku yakin seyakinnya, tulisan bahwe jeme Semende lebeh parak ngah pihak ndung, adelah kesalahan fatal.

    Cukalah tanyekah ngah jeme Semende ye bebini jemeh lain misalnya jemeh Jawe. Paghasean itu semige, jemeh Jawe mak itulah pule, lebih parak ngah pihak ndung.

    Artinya, itu manusiawi !!!

    Cakaghilah lagi hal-hal positif lain ndi jemeh Semende, pasti banyak. Jangan pesimistis bung ! Jeme Amerik lah ndaghat di Bulan…. kite mpai sampai Fajar Bulan…hehehehe

  4. Mang Ariman…
    Tulisan di pucuk tu cuma seklumit peghasean sedikit jeme Semende (penulis juge temasuk🙂 ) itu retinye bukan sedakdenye yang luk itu.

    Dan itu bukan pule Pesimis, jeme Semende tu Optimis Luar Biase (mangkenye tekenal palak taguk kening sentul)
    Ke belakang nak menang ke Depan nak menang,
    bukankah itu ciri jeme Optimis…??? dan sekaligus Egois… hehehe…😛

    Nah, kalu Jeme Amrik lah Mbuka’ Atagh’an di bulan, tinggal kite buatkah kebunnye saje🙂, Jangan Tanggung pule di bulan tu kite buatkah pule Kebun markisa, nga kebun kawe.

    Sape tau pacak jeme Amrik numpang ngupi badah kite tu.🙂
    Apelagi Kite lah sampai di Fajar Bulan. retinye tu dik kah lame agi kite Pacak bekebun di sane pule,

    Timkaseh kumentarnye, di tunggukah tulisannye nga kumentar sekaligus masukan ndik ruguk kampuh kite nilah.

  5. Itu sebenarnye suatu kewajaran anak lebih parak nggak sebelah endung, apelagi endung tunggu tubang…. tapi menurut aku pribadi karene sebelah bapang biasenye tepengaruh Meraje ye selalu diktator (memang dikde seluruhnya)…
    Aku ini jeme Semende, kebetulan aku keluarge H. Rafi’i – Pl. Panggung, aku begawi di Depdagri Ditjen Administrasi Kependudukan – Jakarta

  6. aq jeme tenam bungkuk,ye nak nyari knce sesemende dik majuka dusun kite besame-same,klo knce2 main ke tenam bungkuk jngn dik singgah anye,aq tnggu! rumhnye d tengh2 sekali ye paling alap jalannye,he,he,ame makini aq dang merantau d pgri,klo kite betemu jngn dik negur.awak jeme semende belagak-belagak gale,he,he,sekedar pngumuman ame nak warnet ke pgri merikny dsk net,disitu warnet kite,jd klo knce2 nak nyari tugas ksini saje,anye ibung gk mamax,SMOGA DSUN semende tambh maju, trutame tenam bungkuk”

  7. aq jeme tenam bungkuk,ye nak nyari knce sesemende dik majuka dusun kite besame-same,klo knce2 main ke tenam bungkuk jngn dik singgah anye,aq tnggu! rumhnye d tengh2 sekali ye paling alap jalannye,he,he,ame makini aq dang merantau d pgri,klo kite betemu jngn dik negur.awak jeme semende belagak-belagak gale,he,he,sekedar pngumuman ame nak warnet ke pgri merikny dsk net,disitu warnet kite,jd klo knce2 nak nyari tugas ksini saje,anye ibung gk mamax,SMOGA DSUN semende tambh maju, trutame tenam bungkuk”

  8. aku nie nak betanye.?
    makmane lah tate care jeme semende amen pas makia kebiaseaan tradisi semende misalnye nikah, sunatan, trus marhabanan,? soalnye aku jarang nginak acara mak itu olehnye aku jarang balek napule kadang amen nak betanye nga jeme tue de3k tehingat. mak mane belek gi jerang2.?
    tulung jawabkah ye aku.?
    amen pacak kirim ke emailku?
    terimekasih sebelumnye?

  9. bersatulah jeme semende

  10. salam kenal.aku keturunan semende dan lampung.bak ku,semende.dusunnye di kampung duren talang padang.uwakku namenye inggit.ame ade yang kenal balas.

Tinggalkan Balasan

