Jme Kite

Jeme Semende, lah nyebar di pucuk dunie ni, ntah dimane-mane lah dik keruan agi. Anye masih ade kate-kate yang melekat milui jeme Semende tu. Kadang kate-kate tu bereti Negatif, dan besifat mojokkah Jeme Semende. Banyak menagh kate-kate yang miring ini betemu dan ini perlu sekali di lughuskah, bahwa kate-kate yang dienjukkah nga Jeme kite tu dikde sepenuhnye benagh.

Di alaman ini kah kukelompokkah kate-kate yang pernah singgah di telinge ni, dan mungkin pembace ade kina yang lebih banyak tau kate-katenye silakan di tuliskah disini, mangke kite pacak saling bebagi:

1. Palak Taguk Kening Sentul

Kalu penulis ngartikanye itu “Jeme Semende” selalu nak menang saje, dindak kalah. Kedepan nak menang, kebelakang nak menang. (nah menurut pembace, tuape reti sebenarnye….??)

2. James Bond

Ini kate-kate yang bereti mengejek jeme kite, James Bond = Jeme Semende Besak Di Kebon

Kalu ini ditanggapi dengan Emosi pacak nimbulkah pertikaian yang Fatal, Jadi yang menyebutkan kate-kate ini setiap betemu dengan “Jeme Semende” jangan pernah dilakukan lagi. Dan bagi kite jeme “Semende” harus bijaksana menanggapi kate-kate yang luk ini. Semoga saje dikbedie agi yang ngomongkah luk itu.

3. Rambai Taian

4. Tunjuk nunjuk kelingking ngait

6. Tupak lum masak kincit lah benarai (majas)

7. Luk setue ndepat baning (majas)

8. Subuk endap kerelit tinggi (Majas)

9. Injik Telukluk Eging Temuntah (Majas)

10. Dik Katek Aguk & Dik Katek Anguk

11. Sekulah bawah teghung

Dan masih banyak lagi kate-kate kiasan, majas, dan kate-kate yang bereti negatif dan positif (walau kadang tekesan kasar) yang pernah kite dengaghkah selame pergaulan seaghi-aghi. Kalu ade yang lebih bagus perbase-perbase yang pembace pacak, kami tunggu ndik nambahi kosakata dalam blog kite ini. Kami tunggukah…….!!!

95 Tanggapan

  1. ha…ha…ha… aku mbace tulisan kamu ni..lucu… ngingatkan aku waktu maseh gi kecik waktu di tanjung. Aku bukan jeme semende tapi jeme tanjung namun lingkungan dan kance-kanceku banyak jeme semende.

    Bahkan kate-kate dengantu sering aku ucapkan kalo ribut ngah jeme semende (kance2ku)…

    Sekarangpun aku masih sering ngucapkan kate-kate itu ngah keponakanku (iparku ade jeme semende),

    Sebentar ya..Gus nanti aku sambung lagi karena ade meeting di kantor…

  2. amu mbace tulisan, teghingat waktu masih kecik dulu, waktu dang didusun, aku jeme kedurang, tapi basenye same ngah jeme semende.

  3. Aku anjam benae mabce tulisan kamu guk ini… ase balik ke dusun..

    aku ndak bekendak dikit… amu pacak ngah segale adik sanak ye mbace tulisan ini…

    aku mbak ini butuh tembe, amu pacak tembe yg paling tue… karene akuni dik keruan nian sesape sanak keluargeku di daerah sumatera selatan sane..

  4. aku lah udim dulu nulis comment di blog kabah ni tapi ngape dik bedie kucaka’ri2 tulissannye….., lain kali aku nulis agi…

  5. nduk ai mak, banyak pule kiasannye?? lah dek keruruan agi

  6. ayai>>>>>
    aku nghapat pule katekah jemes bond,,
    anye di ngape,, krene ndung ngak bapang memang di kebun saje…
    salam knal ndik jeme semende,,,,,,
    Aku ni jeme semende darat ulu tepatnye di aremantai
    parak masjid.. ame ade kance ke aremantai?? singgah kerumah ardi

    • ase dang balik ke dusun amu mbace tulisan di sini…btw..mamak jeme aremantai amu mbak itu kalu kite masih gi kawan soalnyae ebak ku jeme aremantai pule…anye mbak ini tinggal di simpang pancue aku mbak ini di tangerang…..lah 10thn merantau elpi….salam kenal lahhh gah sedadenye jeme kite…

      • Salam kenal enjak di jeme besemah tanjung sakti ye ade di lampung enggak mak ini ade di tangerang pule…

  7. nduk ai … alangkah banyak pribasenye.. anye kandik kedepan ambik positifnye saje ame karut jangan dituruti.. aku ade pengalaman di jogja dulu ame kumpul-kumpul jeme semende jangan benaghe ngomongkah bisnis pasti nak saling kaitkah… lemaklah kiah ame bedue main catur ame berempat main remi kiah…

  8. he.he…. lucu ngah kreatif tulisan kabah nih ding, salam kenal njak kami di gang keramat bandar lampung, mpai ini aku googling kate “semende” ndapatkah blog ye luk ini, cete juge nik nambah ingatan dusun kite. Salam kenal juge nik kance-kance mamang, ibung, ading ye ngunjungi web ini.

  9. he…he..he.. banyak nian pribase base kite, tapi nye penting kite ambik nye baik2 saje nye karut tinggalkah saje.
    aku senang nian mbace tulisan ini karena tehgingat waktu kecik dulu.
    aku jeme padang guci basenye same nga base semende mungkin asal kami njakdi semende mbaini kami la tinggal di Jakarta.
    salam kenal buat semua ye ngunjungi web ini

  10. saya patut banyak besyukur karene masih banyak yang peduli demhan suku kite suku semende…
    Tapi sampai mbak ini lum kutemui ye ngeluakah gambar-gambar pusake jeme semede…
    juge gambar pakaian adat jeme semende sebenrnya luk mane.

    sapelah eh…yang ade gambar-bgambar pusake jeme semede.
    misal baju, keris, dsb…

    terime kasih

  11. Tambahan agi..
    aku juge ncakae sanak Famili ye ade di airmantai.
    sape tau betemu, Poyang kami asal jak sane.
    tapi aku dik tehungat agi, tapi ade catatanye.

    aku jeme Nasal Bengkulu
    kalu beminat cakei sanak-sanak tolong kirim ke email aku
    imrodili2gmail.com

  12. Oiii,
    Cecengih beghaik nian mbace tulisan jeme semende ni. Apelagi ye dang dibadah jauh. Salam kenal saje anye, aq ne jeme remantai ghumah parak ma ninik Burnan he2x.. mbak ini dang kuliah di Banda Aceh.

  13. Salam kenal balik,trm ksh utk supportnya,mohon dukungan utk partai kecik nih pib,salam utk wong kito,fam, di
    Semende,muaro enin yo!! Makasih

  14. Ass….

    Bujang Lahat ke betamu…. buleh dide?

    ai rami bada jeme semende… mampir wai kerumah aku lamatnye di jl. http://bujanglahat.wordpress.com
    kutunggu wai gegalenye

    wass..

  15. Numpang iklan :
    kandek jeme kite gegale yang pingen cuap-cuap tentang daerah lahat dan sekitare langsung masuk be ke dalam http://bujanglahat.wordpress.com/forum-jeme-kite/

    bada jeme lahat ngumpul

    tuan ghumah terime kasih way…

  16. Ass. wr.wb, salam kenal aku ni jeme kedurang, base nye same nga jeme semende. Asal ninik muyang kami memang njak di semende. Makenya aku mbuka blog ini, teghingat mase kecik dulu di dusun. Kini aku tinggal di Jakarta.

  17. Ai alangkah ghindunye ngah Muara Enim.Dulu aku tinggal di Tanjung Agung Enim parak nga Semende.Anye mbakkini keluarge kami lah pindah ke bengkulu.Aku jeme kedurang mbakkini tinggal di Curup.Kanceku banyak jeme semende.

  18. senang,tebace ngah blok jeme semende,ayo kite buat opini,atau pendapat untuk memajukan daerah kite,terutame untuk memotivasi pemerintah kab.Muara enim untuk memberikan perhatian khusus terhadap,pariwisata alam dan pertanian di semende,kite buat wacana kapan semende di mekarkan untuk menjadi kota atau kabupaten? make semende gacang bekembang dari segi pembangunan pisik dan ekonominye,kalu pembangunan SDM jeme Semende,yakinlah sudah mulai berkembang,menuju maju tapi sayang,kurang perahtian untuk memajukan daerah asal yaitu semende,sebenare semende itu panjang,baik itu semende darat,semende lembak itu same saje,cuma letak teritoroal kabupaten yang seolah-olah memisahkan semende,padahal semende itu satu.Penulis berangan-angan kalu semende Darat,semende Lembak cete benagh kalu di jadikah kabupaten atau kota,tinggal restu Bupati Muara Enim,dan buapti Batu Raje untuk memotivasi rencane ini ? au dide ? di tunggu komentar kundang kance jeme semende di rantau untuk wacana ini

  19. Gas alam atau kate jeme kite Gembughak aik angat sepanas di tanjung laut semende rupenye merupakan sumber energy,yang saat ini telah dan sedang berlangsung di bangun,dikembangkan untuk dapat di jadikan sumber Energy yang di maksud,ayo ptra putri semende yang memiliki latar belakang pendidikan teknik tambang,teknik mesin,atau teknik Perminyakan dsb,kebile agi nyumbang pemikiran untuk kemajuan sumber panas bumi itu,make kele ame lah njadi,tentu akn banyak ndatangkah duit untuk,daerah kite,dan pasti banyak nyerap tenage kerje,baik tenage teraltih atau tenage terdidik dan terlatih,yang terpenting perhatian perusahaan pengebang,dan pemerintah daeah agar nantinya dapt memprioritaskan putra daerah untuk dapat bekerje di sane,jangan luk PTBA Tanjung Enim? putra Daerah dikit nian yang bekerja di sane padahal banyak putra daerah yang potensi dan memiliki kompetensi untuk bekerja di sane,ade dide? asekah dewek bagi ye mehase? sape nde tesinggung ye mbace tulisan ini alap,make ade respon di tunggu

    • Ye lah muji kamu tu, anye makmane kalu jeme sitimen, kami nich ngeluae ncakae ilmu ndek maju kh dsun kite tulah, men kamu pacak tulung lh jeme jeme ni.pesanku walau ade siber energi dosane anye masih nak peritikah alam kite tu,kele rusak gale,lemeklh lok ini dari pada kele ancur utan kite tu,kite salinh jage utan kite tu,dan kite tanam nggak kawe,keyy

  20. Ass.Slam kenal be Aku ni jeme padang guci bengkulu,oi mantap nian ce blog jeme semende ni,ak ame mbace blog kamu ni tetawe saje mbace pepate baghitu.

  21. ribang nian aq, jeme semende la tambh hebat saje mbakini… slm ndek segelenye kisa di aq jme semende tinggal di Bkl_Lahat

  22. to : Sas
    Kanye jeme selpah 🙂 🙂 🙂

  23. jeme tunggul bute.he2

  24. jeme tunggul bute.he

  25. aku ngenjuk dikit sebatas ye aku terti, gilah…?
    1. Tunjuk nunjuk kelingking ngait,,, biasenye ndik ngatekah jeme ye agak serakah dikit bin nak guleh saje tuape kinah gawinya… jeme ye nak ndak guleh banyak ndik die sughang (kalu salah umungkah)
    2. Stue ndepat baning….
    kalu dik tawu makannye oi ning… jadi ye gulehan dik taeu gunekannye,,, Kah Ndik Apah Tituw

    Ade suteka agi wa’an, kalu kamu galak, ame pecaknye belum temasuk tadituw
    mmmmm
    …….jeme lain dik kene, sendighi dik kewawe,,,,

  26. Ade sutek agi mpai menae teghingat…..
    Injik telukluk eging temuntah
    retinya (kalu anye woi, sepemehaman ku saje au…)
    eeeee…..
    Ribang bin injik lah ribang ige (tegalau), ribang kiamat ame biasenye kite galak ngumungkanye…
    ame gheging bin dik ribang lah tegalau pule sampai2 nak temuntah, entah anye muntah tuape??

    Jadi mamang nagah ibung sekalian jangan raibang, terlalu ribang kalu ade dang ghegingnye, nak gheging jangan pule sampai temuntah, kalu dik keruan kele timbul injik, kah mbak mane agi awaiiii.

    setengah-setangah saje luk kate, surahan kiayi dalam Ker’an tu (Al-qur’an kali…segitunya)

  27. salam sedakde kance jeme kite yang ade dimane kinah mbak ini

  28. ame badah dang jauh gak jeme tue jangan lupe gak dusun kalu kualat kate jeme tue mbak itu , terus ame lah lemak jangan lupe waku sare dulu …. ame lah jaye jangan lupe waktu masih lum bekuase ingat kebelikinah kite sedakdenye kah mati gale ame dikde waspade pacak masuk nerake…

  29. salam selalu ngak jeme semende

  30. Jeme Semende ye ade di Banten ndak ikutan boleh dide…. Mangke tambah banyak… mangke dide behani agi jeme ngomongkah palak betaguk….

    • Boleh Saje…. Karne tini ndik Jeme Semende Dimanekinah Badah Ye Pacak Ngakses Internet…

      Sape kinah nak milu,,,, Payu.. diaturi. Dindak Maluan Ngakuk Jeme Semende.

      “Lanjutkan……!!!”

      • Cukah ame jeme semende banyak ye lah keruan ngakses blog ini pasti rami ye be komentar…….engga keruan gale badahnye ade di mane……
        Ame aku ade behuma di:

        Cikande Permai Blok CD no 23-24 Cikande Serang
        Banten .. Amu ade lalu wak sini singgah…….

  31. PALAK TAGUK KENING SENTUL,
    menurut cerite neniningan ku memang lah ciri has jeme semende palak betaguk…amu retinye ngguk nian ye palak betaguk itu susah di atur ndak menang saje dik galak kalah….:) 🙂

    • Makenye jeme kite jarang ye njadi jeme besak karene susah di atur tulah….
      Elvianti…. dengan tinggal di mane….mak ini….sape tau parak huma kami

      • cak nye aku kenal gah namenye…nich…
        ini bosse agistan Pt.SWS kan……
        same pak aku tinggal di banten juge…tepat nye di CISOKA…………….

  32. Elvianti……. bukannye Evi PWI Development…..
    Aku yakin nginak care nulisnye pasti Evi PWI….
    Kalu bukan…. ye pasti begawi di pabrik sepatu……

  33. Mantapnye kate-kate tu

  34. Alangtkah Ribang ati Amu Pacak begaul gak seluruh jeme semende. ui retinye jeme kitini pacak dilengitka kate SEKOLAH BAWAH TEGHONG itu.

  35. Salam kenal ndik Hafizul Ahkam, kalu boleh tau kamu asalnye mane….sape tau ade kance ye kenal nga kamu….

  36. ohh..itu retinye….maklum jeme mude jadi bnyak di dik tereti kiasan bahase kite….salam kenal juge,,,,terime kasih.

  37. aq nak ngulang dikit masuk mpuk dik terti nian. ame asenye nak mbangun dusun ilok gale ndi kamu guini tuw anye ame ndi jalan begebut “peghut” maklah kandek ape. kate pepatah jeme tuwe madaknye maini “ame betenage besak retinye kewajibannye pule kah besak”

    • @ Faizal
      Timkaseh, kamu gi masuk agi dalam Blog kite ni.
      Mbangun dusn, itu retinye luas. Banyk menae ye nak rupu’i dan banyak menae ye nak iluki, dan banyak menae ye nak kite bangun. Dik kah tau li jeme sughang… masih nak kungkunan Tulah ujung-ujungnye..

      Retinye, mpuk gi dikit kontribusi dighi, jadilah. Jangan pule anye sate kite mpai nak beniat lah laju diumungkah “beghebut peghut mak kate kamu tu”……???

      Kite sesame saje, saling pecaye, saling ingatkah, saling njuk, mangke kite besatu.

      Kite capakkah fi’il karut, mangke pacak anak cucung kite, nga generasi makini aghi nikmati hasil pembangunan itu.

      Au, nyelah amelidie katekamu tu… mintak2lah kite dikde kah saling Bajal, Saling Sikukah, Karne busuk masam masih kah kite tulah ngasekanye kele. 🙂

      Salam Sekeluarge Jeme Dusun Semende

  38. Ye balik dusun, cukah becerite kudai tuape kabar di dusun….daerah semende….kami gi sampai ke lampung… waktunye dik bedie agi,,, lah nak masuk begawi….

  39. oii cakaghkah kance jeme datar lebar sdu

  40. ass.oi kance-kance mbasi akuni jeme jarang balik merantau jadi lum ghapat mbace mbace gawi kite ni.aku minta tolong ame ade kance jeme datar lebar kec. semende darat ulu salamkah dikit.trime kasih

  41. Nameku lalin putra dinata.aku jme padang guci ( bengkulu ),ame mbace tulisan kmu ni,,asekah betemu nga nining puyang,,,tiqhrak remunui ayik mate ame teqhringat nga gi kecik,,masih galak bekubang ame aqhri ujan.

  42. oi aq setuju nian gak kite gegale la pacak,saling betukar fikiran diforum ini,saling enjuk motivasi,dan bercanda ria jelas dide kurang,,,mudah2an persahabatan dan ikatan jeme kite dide lekang selame-lamenye….amiin

  43. salam kenal ga sedakde jeme semende di blog ini anjam menae aku ade blog jeme semende tadi cuma cukah2 buka diktaunye ade ini.
    nameku kapri asal klu umak tanjung agung bak plakat cuma kami lalame tinngal diwaypetai lampung barat mak ini aku begawi dipalembng jadi klu dik keruan betemu saling keruanka saje care kite sesame jeme semende ni

  44. Mantap Semende…………..

  45. as.oi la maju nian mbak ini dl zaman msh sklh lum pck ngomong2,saling cakaghi sesame jeme semende

  46. Kalu istilah-istilah itu ade ye ngatekanye “streotif” ade pule ye ngate ka
    nye adakan atau kate ganti. Nengakhnye memang dikmak, cuma kanye
    jeme kite saje ye beadakan keruttu, jeme dusun lain mbaitulah pule, ba
    nyak kelebihan jeme semendetu ye dikde diperhatikah. Contohnye ga
    lak ngaguk ngga benafsu, ade ye pejadinye dibalik-balik dibukit mabagh
    sane, jarang nginak jeme. tetibe anaknya calak gale, lemak gale pacak
    gale begaul ngga jeme. Au retinye ye kate-kate tadi memang ade, cuma dimanfaatkah ndik memotivasi diri. Jangan ple pejadi jamsbon, anaknye pule jamsbon, au dik tau ndak dikmak, kalu sembakitulah kembang jalenye. Ye nulisni dulu kisah di ulu penesaktu ha ha.ha…
    Syaripuddin, Tanjungpinang, Kepulauan Riau (Muare due Semende SMP 1979)

    • “…..cuma dimanfaatkah ndik memotivasi diri. Jangan ple pejadi jamsbon, anaknye pule jamsbon….”

      Aku setuju nga pendapat kamu, memang kite nak befikir positif, bahwa titu ndik memacu motivasi, jangan dijadikan ndik minder dan lain-lain…
      🙂

      Ditunggu tulisannye tentang Semende

  47. aku temasuk kuper rupenye ade blog jeme semende ,rupenye di tanah aik lah tesebar jeme e dimane2 ayo ame mbak itu salm kenal sedakde jeme semende aku s lebak mbak ini tinggal di sragen jateng

    • Kuper = Tas
      ehehehe… dikde pule kuper, anye lum betemu saje nga blog kite ni, maklum saje namenye kurang promosi nga kurang di update.
      anye ame lah keruan tu, payu dirayaki agi, kalu dikreuan pacak saling kenal lebih dekat/parak.

  48. Kalu palak taguk kening sentultu nurut ilmu anatomi retinye rongga otak cukup luas, kemampuan bepikir lebih banyak, IQ tinggi, EQ juga tinggi, barangkalijeme semendetu pintar, cuma belum sampai ke puncak kepintarannye, Kalu nurut cerite puyangan jeme semendetu memeang jemenye IQ tinggi ngga EQnye pule tinggi. Mudah2an kire2 mbaitu retinye.
    Syaripuddin, Tanjungpinang Kepulauan Riau. Salam rindu ngga dusun

  49. Cuma sayangnnye jeme kite tekenal betaguk>>> artinye tukang mbangkang>>> ha ha ha melawan gale….. dindak di bawah ndak di pucuk tulah awak belum tinggi nian….. mudah mudahan lah banyak ye tinggi mangke kite gale di pucuk>>>

  50. oi dengan sanak.salam kenal.aku jme merinem nak ckau i deng sanak knce becerite

  51. … mbakini akhi jeme kite semendetu lah banyak kemajuan, pacak mbukak bloger ini retinye la ade kepacaan. kami gi kecik madaknye jangankah ndak pacak ngga komputer, mesin tik saje geme ngecak kanye. retinye dik kekelah nginak kemajuan jaman tu. mbaini akhi kamgan dak kecik la pacak gale ngga ye namenye hp, komputer dll
    au jadilah kudai. dulu kami nuntun tv itam putih di simpang tige mbayar 50 repiah, sape dik mbayar dik pacak nonton.
    bang syaf tanjungpinang.

  52. Oi jeme semende rajin-rajinlah nulis disisni mangke lemak kita ngelakar

  53. ui auuu>>>>>>
    palah kite njalin persahabatan sesame jeme smende
    mangke suku kite ini di knal publik
    auuuuuuuuuuuuuu…
    ehheeheh

    • Asslmkum..
      mamang2 ibung2 alangkah serunye mbace blog ini ase didusun badah..
      au syukurlah amu makitu nak saling ingatkah gale.
      akuni dang nuntut ilmu dibadah jeme tolong do’a gegalenye..
      terime kasih..

  54. Assalamualaikum,

    nik mamang ape kakang , termekasih la nulis kate2 kite semende, ribang menae aku mbacenye, anye ade aq kesian, sedih, la bayak jeme kite yang lupe ngak base kite . . .

    anye ade saran aq dikit , ngepalang la nulis dikde ngape ditulis pule artinye karne banyak jeme kite yang lalupe gak kate2 kate kite, kalu nak teghingat pule jeme yang la lupe nggakbase dusun tu . . .

  55. Nah mbaitulah, kalu ade tulisan di laman ini ade ye ndak bacenye ngga pule ade tanggapn li pembace, ribang ngulang mbukaknye.
    Cuma ade ye kurang sape base kabh ni, kisah ndimane, anak sape dimane badah. mangke mamangni pacak mantau kisah dijauh, paling dikde pacak nguhu jadilah.

  56. tape artinye nek pepatah jeme besemah ni : -Ganti nga keganti-

  57. nah,kulaean suhang,
    sambil mbace kopi minum koran.duduk di meja,ngayapi kursi,
    sambil utak atik ngah hp segale lengkap,btmu kinah cih ngah situs jme kite,
    aku ni fian,asli jme semende,asal di dsun teluk agung kec,mekakau ilir,oku selatan muare due,
    cuma mbaini dang tinggal di tangerang,
    kebetulan kami disini mbentuk organisasi husus jeme semende,
    semende BASEMAH,
    semende,DAKHAT,
    ngah semende LEMBAK.
    name organisasi tu,
    IKATAN KELUARGE JEME SEMENDE (ikjs)
    au tujuanye kahndek ngumpulkah sedakde keturunan jeme semende nilah,
    bgi ye mbce tini tlng disebar luaskah au.
    terimekasih

    • Kebile pertemuannye, kalu pacak undanglah aku mbakini akhi aku dang di Jakarta, Nameku Syaripuddin Semende Dahgat Hp 081372867542. Badahku tinggal di Tanjungpinang Kepulauan Riau. Penggawian ye biase dikenal jeme akuni penyiar RRI Tanjungpinang husus base Sum Bag Sel.
      Terime kasih sebelumnya.

  58. Nameku nurmidawati anak Rusdi bin Jenadom jeme semende Tanjung Laut embak ini aghi tinggal di Baradatu Lampung,malang nian pule nasibku belum kina sampai ke dusun Semende… Sedakdenye ame lalu di Baradatu singgah ai di badahku depan Polsek Baradatu,ini no hpku 085269519243-082184956326 salam kenal sedakdenye

  59. Dik kah ngape ce mpuk kate kanye di jeme jamesbon palak taguk kening sentul dan lain sebagainya…mak ini jeme semende lah mulai bangkit lah banyak jeme semende yang jadi guru.jadi dosen, jadi tentara, jadi menteri contohnye mantan meneteri koperasi Alimarwan Hanan.dan suatu saat kele jemesemende yang akan mimpin negeri ini.maju terus jeme semende dimane saje berade..salam kenal dari jeme semende Way tenong Lampung barat…

  60. Aku ni jemesende jak Tanjung Raje Bukit Kemuning Lampung Utara,anye Akuni Lum pernah kedusun Asli badah asal jemesemende.amu kate umakku aku ni jemesemende Asli palak taguk kening sentul..hobyku gulai liling paisan kembuhung,gulai pipisan di njuk,i behas campur keli panggang(bawak gulai)salam kenal buat sedakde jemesende di mane saje berade….

  61. Assalam… aku Jeme babatan Tanjung Laut… aku tinggal di Bekasi
    aku ade kate “”” Menang Besegek kalah Betelisik. ” hehee

  62. bos, kalu aku nak jalan-jalan ke semende yang ada di OKU (Baturaja) ke kecamatan mane alap nye bos

  63. assalamualaikum ww….kami turunan haji uting tangge rase tanjung laut domisili lampung palembang ndik ngingatkah anak cucung kami ade agenda balik dusun insyaallah setiap… riyaye haji mbataki anak NANTU,IPAR,ye jeme lain dusun….ngenalkah dusun puyangan….mangke terti dmn asalnye.. terimekasih pertamina ye telah buka dusun kami mbak ini la pacak dilalui mobil…setelah lebih 60 tahun merdeka…anye saje dusun kami…masih krisis listrik ..walaupun gemuragh nye atau panas bumi..geothermal….ye termasuk terbesar di asia tenggara. Mohon perhatian pemerintah kabupaten muara enim untuk pembangunan tanjung laut.

  64. ak jem ogan ulu dusun ngandonan baturaje, tapi menehi akuni begewi jadi dosen di universitas andalas padang. aku rencananye nak mempelajari tradisi kite tunggu tubang tu, karena menurutku ade kemiripan dengan minangkabau (padang), kalu jadi aku mohon izin ye sekalian mintak tolong bantu-bantu aku kele

    • dosen di unand fakultas ape aku di rektorat mungkin la perna betemu tapi belum kenal boleh kenal kite same jeme semende

  65. hahaha, lucu n seru

  66. Mane die jemenyeni?? Ngape ndiam gale ooiii…

  67. wai mantap pule blog jeme semende ase dang di dusun laman nian ame tebace ngah setini aq arif badah q di bangko jambi… adik sanak amu ye lalu es bangko singgah nga aq bda q d blakang polres.. aq aslinye jeme remantai sdu.

  68. Bismillah,,
    Assalamu’alaikum Wr. Wb
    Anda Ingin Umroh Haji dengan Cepat Dan Mudah Bahkan Bisa Mengumrohkan Keluarga? KAMI ADE SOLUSINYA.

    Memperkenalkan :
    PT. ARMINAREKA PERDANA
    Biro perjalanan Umroh dan Haji Plus, sukses 24 tahun berdiri tahun 1990. Memberangkatkan 5000 Jama’ah setiap bulannya (Terbaik No. 1 di Indonesia dan pemberangkatan terbanyak di Dunia) Tahun 2013 Melayani Haji Plus Terbanyak dari Indonesia.
    Cara Gabung sangat mudah, cukup NIAT yang kuat, Daftarkan identitas anda lanjut Bayar DP Umroh 3,5 Jt atau 5jt Haji Plus yg di transfer langsung ke rekening PT. ARMINAREKA PERDANA
    Sisa Biaya bisa dibayar dengan TUNAI, MENABUNG min 500 rb atau MENJALANKAN HAK MITRA (Agen Umroh Haji)
    Hak Jamaah setelah bayar DP :
    1. ASURANSI Seumur Hidup
    2. ID CARD + copy LEGALITAS
    3. SOUVENIR Baju Koko/Mukena
    4. VOUCHER DP Umroh USD 350 / USD 500 untuk haji plus, Tanpa kadaluarsa, sebagai pengurang biaya umroh
    5. HAK MITRA, Dengan mereferensikan 1 jamaah umroh, GAJI 1,5 jt masuk ke Rekening
    (diberikan setiap kamis) Halal Barokah (Sertifikasi DSN MUI No: 83/DSN – MUI/VI/2012)
    Kami pun menawarkan bagi yang ingin berpeluang usaha membuka “Agen Travel Umroh Haji” Yang dapat di WARISkan cukup dengan Beli Borong Voucher DP :
    Kemitraan 13 Rp. 19,5 Jt
    Kemitraan 22 Rp. 29,85 Jt.
    Kemitraan 40 Rp. 44.25 Jt
    Hak Agen :
    1. Mendapatkan MOU Sebagai Agen Perwakilan ( Buka Kantor tanpa bikin SIU)
    2. Voucher + kelengkapan sesuai paket
    3. Spanduk Gratis
    4. Baju Jas Arminareka Perdana
    5. Pendampingan Usaha dari Leader2 Juli AP 13

    Yakini ” KETIKA FOKUS AKHIRAT, URUSAN DUNIA PASTI ALLAH RAMPUNGKAN”
    Saudaraku, Putuskan segera untuk bergabung dengan kami menjadi Pensyiar Baitullah, Insyaallah kita bisa SEHAT, KAYA & BERKAH.
    Wassalamu’alaiku Wr Wb
    Mitra PT.Arminareka Perdana
    Konsultasi,Info & Pendaftaran Hubungi :
    Elviant.SE ✆ 0812 8165 6478
    Pin bb. 7CACC8E3

  69. ooi lamak nian ade blok jeme semende bisa sling kenal kite aku jeme semende asli siring agung aremantai tamat min siring agung nameku mahmuddin s.th.i hp 085263675911 mari saling kenal dan tukar pengalama kite selame dirantau kalu paca ade organisasi jeme kite dirantau tu,aku tinggal di padang begawi di universitas andalas,sekian dulu nati kite sambung lagi

    • oi kang (maaf aku belum tau tutukh ke kamu), maaf nian kalu aku dak bukak-bukak situs ni, aku begawe di FISIP jurusan antropologi. lah 3 taun ini aku sibuk penelitian tentang jeme semende, mudah-mudahan kamu kele pacak bantu-bantu informasi

  70. ide bagus,,,,kalu aku jeme semende asli pule tepatnye P.Beringin OKUS mbak ini merantau di Tangerang begawi di perusahaan sawasta nggah menjadi pensyiar BAITULLAH yaitu ngajak umat muslim sebanyak banyaknye, jd sape tau di Milis ini lah ade ye NIAT untuk UMROH/HAJI jangan sungkan hubungi aku di 081281656478 atau invite no PIN BB ku : 7CACC8E3

  71. niatlah ade cuma duitu lum ade jadi maini lagi ngupulka duit.aku ribang nian kalu ade jeme kite bisa berkelakar disini rase didusun aku ngape dikitnian jeme kite bukak ini,padahal kite bisa tukar pikiran same2 dirantau

  72. Insaallah amu yakin dan kuat NIAT kite insa’allah pasti cepat berangkt,,,karene Allah itu dikde manggil jeme ye mampu tetapi memampukh jeme ye tepanggil..auu lah sepi milis ini lah pindah ke BB gale jeme mbak ini ahi 🙂

  73. berarti jeme kite ala maju lah pintar gale hingga kite tidak ketinggalan zaman

  74. Mantap nn jeme semende miniahi… lah canggih gale.

    Salam kenal dari cilacap, jateng.
    Aku keturunan jeme semende. Muara tenang badah bapak ku dulu.

  75. Assalamualaikum.
    Numpang singgah nga numpang ngenalkah dihi.
    Aku jeme Tanjung Bulan di kecamatan Pulau beringin, kabupatennye Oku selatan (Mardue /Muaredue).
    Kami ame di badah rombongan kamu kamu tu biase di sebut SEMENDE LEMBAK.
    Salam kenal saje ngak ading sanak meraje disini.

    wass

  76. ngape dikitnian jeme bekumentar ape dide ade jeme kite
    ni

Tinggalkan komentar