Kighiman Kite

Name: haitami
Email: jenangjurai@telkom.net

Oi.. mamak-mamak, ibung 2 nining bugae nggah nining betine.. dimane saje..

ini ade sumbangan suratan di kitab kite. jangah mudah ngase lemak, jangah pule mudah ngase sare. itulah damenye jeme idup.

Ame kecik dikde kah mbesak, mbesak dikde kah mati..luk ayam kelengitan ndung, luk ujan di tempur angin selatan, luk mbaku kurang keghing, luk tai kebau timpe ujan, luk payung patah tangkai, luk sampan patah kekatir, luk burung patah sayap, luk tupai naik lagan. Kalu pacak malah kite balik ke dusun tue. Janga lupe ” Pangku Paliare”, mudekah tanah, dan bekilahg”

kalu penasaran sape aku.. kunjungi di email : sejurai@telkom.net atau di
jenangjurai@ telkom.net

sembah sujud/ tabek.

sejurai

Time: Rabu Januari 30, 2008 at 9:16 pm
_____________________________

E-mail: arimanku@telkom.net

Pertame, aku memuji ngah nyambut iluk gawi ye dibuat melalui webblog Semende ini. Banyak generasi mude ye salah satu pejadinya jeme Semende tapi ye lainnye jeme daerah lain, karne itu harus banyak tau soal dusun laman pejadinye itu. edue, webblog ini kandek mbuka wawasan jeme Semende khususnye ye mude2, untuk nginak jelas bahwe Indonesia ini luas ngah beragam. Kalu nak maju kite musti kenal juge ngah daerah lain.
Ketige, kemajuan bukan ade di dusun kite jadi kota atau dikde tapi care pandang generasi mude ye berpendidikan. Siape tau keleh ada anak Semende ye jadi Presiden, jangan cuma puas jadi Menteri UKM luk Marwan dulu itu. Bupati Muara Enim saje belum ade, makenye harus ade ye jadi Gubernur Sumsel atau Gubernur DKI. Ngape dek mungkin, pacak saje ade yang ndungnye jeme Semende tapi bapangnya jeme Jawa, dan die jadi
Gubernur DKI. Hebat kan ?
Salam

arimanku@telkom.net

85 Tanggapan

  1. Name: haitami
    Email: jenangjurai@telkom.net

    Oi.. tuape gawi kampoh mama’an, ibungan, wak, bapang tue, bapang kecik, beliau
    banyak, pengiran, kiayi/nyiayi, cebok besak, cebok kecil… lah hindu ige enggah gulai
    kembuai.

    amu dikde bedie kembuai liling buntak jadilah… sebenaenya dikde banyak pajohan
    kite.. ye asli.. salah satunye.. gulai pesake(kembuhong) enggah gulai tahok mumbe
    campur tihau bibieee..
    Na ade pesan jenang jurai,, kepade komunitas semende dimane saje..pesannye luk ini:
    jangah lupe sejare, adat-istiadat asal usul kite semende.”
    Jujur saje katenya.. ye mbuat kite idup sare, miskin kerene kite lupa.. aturan kite
    semende, sejare dan adat-istiadat. Contohnye mebak ini banyak jeme semende di agi
    nganut kate-kate” Besindat, besundi, besingkuh, bemalu dan beresie” –> katee ini
    cam kah nian di hati kitre.. serte jalani dengan sunguh2 kalu ndak selamt didunie
    dan akhirat.
    salm saje untuk anak suku semende dimane saja badahnye.

    Jenang jurai
    Time: Rabu Februari 27, 2008 at 1:14 am
    IP Address: 125.162.125.93

    • itulah ade gunenye ye tue ngigatkah ye kecik masalah, besindat,besingkuh,bemalu dan beresie, aku juge dik mungkiri kadang masalah besingkuh itu susah nian njalan kanye kadang kite lah tebatak arus mbak ini ahi..anye amu ade ye mbahas masalah ini jadi tehingat gah omongan neninigan ku waktu aku masih tunggal dulu..
      aku jeme semende tepatnye di PULAU BERINGIN OKUS..memang amu makanan ciri has kite itu sangat kite hindukah luk liling buntak nggah kembuai lah lame ige dik ngecapnye…sutik agi hebusan tahuk lumay enggah sambal picak…buat jeme kite salam kenal enggah ye bagian ULUDANAU,AREMANTAI,PULAU BERINGIN,amu di usut2 ye enjak bagian ini pastilah kite masih gi kawan.

    • oy mamang nak betanye Q ni dekde terti nga besindat, besundi? tulong jelaskah

    • salam pule kah dik kampuh jeme semende di bdah kmpuh kaba

  2. alap nian jeme kite ni

  3. Bila ada yang bisa menulis budaya adat atau kultural tentang semende di blog ku yang serius saya akan meninvite menjadi author blog saya, sehingga bisa mengirim tulisan secara langsung. terimakasih

  4. ada yang tahu tidak arti lagu Petang-Petang? Kalu ada yang paham bahasa daerah, tolong dong lagu-lagu daerah kita diterjemahkan juga artinya. Trims.

  5. woi,tuape gawi bujang gadis semende yg alap-alap n cantik-cantik(katenye).aku beterime kasih karne lah ade web blog semende jadi kite pacak nulis atau bececerite tentang tanah kebanggaan kite, tanah tunggu tubang. ngumung-ngumung tentang jeme semende, aku te’obsesi nian guk gadis segamit.jadi mu ade gadis segamit yg blum becowok(jomblo mu base jeme pulau panggung), aku nak kenalan

  6. oke coy

  7. pailah kite midang midang ke kalangan nginaki tu dik bedie…ame kele tekinak gak aku njebul di los jangan tekanjat …mpuk dai karut gumbak suguk sagai anye atinye alap kah cete ..luk filam.base aku ni jeme dusun dikkeruan nian gak gawi jemekuta tu galak tebudi ame bejalan suhang …makenye maklah aku tejegu di dangau nilah make dik banyak ige gawi..ame lah pagian sate udim ncekul pisang gring gak kupi segelas langsung saje ndecum berangkat ke ume …ame lah petang balik agi kedanngau sambil mbawe tahuk bikayu kehas gak nghebung kah ndik gulai petang …ude semangailah itu ase ku itu saje lah lain kali tetemu agi gak aku ni jeme karut dedacah njebul salm kompak gak sedakde jeme kite yang ade dimane kinah menghenak….

    • Anjam nian aku mbace tulisan kamu, tegingat mase kecik dulu ngomong-ngomong siape name kamu nih kenalan kudai kite. tolong kirimkah lagu gitar tunggal asli jeme semende. Uy dengasanak, adengan, kelawai. makmane nian mangke jeme kite semende nih jadi jeme gerut. terimekasih nian pokoknye aku anjam mbace cerite bujang karut, anye aku yakin kamu nih ganteng aslinye (luk Anjasmara). cuman kamu nih merendah ceritenye he……

  8. oi….balik lah kudai kah makan ahi lah siang tege kah kudai ngaguk tu…jangan ngese..kalu tepancae peluh tu…dikde ndak makse benae mpuk ngaguk …

  9. aku ke cerite sedikit tentang fenomena ye ade di Tanjung Enim. anak-anak londo ye bependidikan cukup sekolah tinggi2 di sane nginjak2 harkat martabat jeme tanjung enim asli. kapan dikritik die marah. memane, ape ye pacak kami lakukan lagi.

  10. ai ribang nian aku mbukak internit ni,,katah menae tulisan jurai juraini…ase la betemu amu luk ini..

  11. Aku ndak nulis dikit,ame gilah oi kakang, aku ribang ade blog jeme smende ini, jangan lengitkan budaya jeme smende..

    AKU RIBANG JADI JEME SEMENDE

    • cukah ganti,jangan AKU RIBANG JADI JEME SEMENDE,anye ganti ga” AKU BANGGA JADI JEME SEMENDE”.
      karne njadi jeme semende bukan pilihan,ribang dik ribang,kabah masih kah jeme semende tulah.
      doakah saje,semoga dengan makin banyaknye blog atau grup tenteng jeme kite,semakin maju budaya kite.

  12. Abu bukan jeme Semende, tapi aku jeme Lubai.

    Bahase Semende denagn bahase Lubai, ade yang same ade juge bebide.

    Contoh bahase Lubai “same”
    bahase Semende “semigi”

    Contoh bahase Lubai “midang”
    bahase Semende “midang”

    Kalu mak itu, midanglah ke blog Lubai

  13. kamangan kamu ni anye ku pintak nian, jangan gi jerang di internet ini, pailah kite sangi kinakkah

  14. sebagai tande sangking terkesan aku ngak jeme semende ini kamu ngguk ini kah kunjuk lagu ai, asli jeme semende. mungkin salah satu kamangan kamu guk ini lah pernah ndengae lagu ini anye amu ye belum pailah KITE BACE SEHEMPAK. anye mbacenye due kali gale ai soalnye tuk tini nyanyian gitar tunggal. anye ame adeng sanak nak mintak mp3’nye ye bejudul “umang bapak” e-mail saje ke (puput_bagas@yahoo.com) kele ku kihimmi ai. terime kasih

    “Umang Bapang”

    kah kume nyubuk tebasan
    lah batang kemang dilembak sawah
    mbak padu pacak berasan
    umang dikene lah sahak jangan

    lain nian pak nggak lepang
    lepang bebuah lah paku dikde
    lain nian aku nggak uhang
    uhang betuah lah aku dikde

    lepang masak kedundung mude
    lemak dimakan didahat ume
    bebapang adak endung lah tue
    kelawai suhang lah jauh pule

    tanjung begelung lah dusun endung
    pematang danau lah asal bapang
    inilah kisah lah anak endung tibe ngak badan
    tibe ngak badan benasip malang

    Ambiklah lepang dipinggir aik
    pailah gulaikah la campur ikan
    selame bapak lah matik
    kami betupuk lah ngak pangcik’an

    Cukup sekian lagu UMANG BAPAK dariku anye aku banyak lagu-lagu mp3 jeme kite sape diantara kamangan kamu nak mintak njelah tadi e-mail saje.

    Salam kandek sedakde jeme semende ye ade di dunie ini.

  15. salm hangat… oi gilah aku numpang berayak…. aku jeme semende tanjung raye ame bapang jeme maretenang, pukoknye lah mantap ige,, jeme semende calak gale mbak ini.. auuu bekhusik oi,, badahku di pajarbulan lampung barat

    • kabah neh anak sape di tanjung raye ding,banyak kanceku di pajar bulan tu,kenal dide kabah endak Badri jeme tanjung raye pule,kanceku sekolah SD dl diye tu

  16. aku jeme pulau beringin
    aku nak ngomong ame aku hindu menae nga dusun ku
    ape lagi kembuhung buatan nining ku…
    huy kamugukini
    palia kite balik,,,,,,,

  17. balek ke dusun ku pulau beringin OKUS semende lembak

  18. payo ngmg ap oi…
    aneh nian bahasany t!!
    wakakak

  19. Perang Setepak Serabi Libae…..
    Perang Sebabakbat Lemang Gemuk….
    Perang Sebaduk Mate Kebau…..

    Belayar di Pulau Kince
    Beperahu Lepang Setak….
    Degak degup Ombak Kembuhung….
    Pengayuhnye… petai Papan Mude….

    Naik Tebing Kerikil Bajik……
    Betungkat Lemang Sebatang….
    Sampai di Joko Ujan Kopi……..

  20. mpok bkn jeme semende,anye lh lm tnggal di semende,klu jd milu gabung oy???….

  21. mpok bkn jeme semende,tp lh lme disemende klu lh pck Aq nmpng gbng.

  22. amu pacak situs ini di lengkapi nga lagu daerah jeme kite

  23. tolong minta lagu2 daerah Palembang / Lawang

  24. Ngape lah sepi? Aku jeme smende pule… Mpuk bebadah d lampung, anye ghindu ngah daerah teluk agung sane.. Alamat facebook
    ozxar_89@yahoo.co.id

  25. Asli nitik ayek mateku mbace tulisan2 kamu guk ini lame aku dek betunggal nga Ruguk kampuh .Badah ku jauh di perantauan ..

  26. oooi lah lame nian aku dik mbace tulisan kance-kance di blog ini…
    aku ade nak ngingatkah dikit kate jeme tue madaknye, ngah ame pacak jangah lagi diturut au :
    jeme semende tu
    1. dikndak kalah kate
    2. galak beragam bange
    3. ndak lemak dik bemule
    4. cakcak calak awak bange
    5. cakcak lemak awak sare
    6. sipar kene lah gawinya
    7. sisip dikit ngajak belage
    8. salah dikit ndende
    9. saghak nganggau itulah gawinye
    10. betobat nunggu ngguk tue.
    tulung sampaikah pesan ini ngah kance-kance ye jabe, jangah ngah entuwe kalu bajalnya….

  27. Ima…kualang nian kaba dikde tereti nga lagu Petang2.ame nak belajar lagu nga aku saje banyak lupe lagu kite tu ye alap2,belum lagi pantun2nye alap gale…ma

  28. Asslm.. Sblmnye,aku nak memperkenalka diri,aku ni msh kturunan jeme semende,besak2 aku di semende.dusunku di tanjung raye,tunggu tubang pejadiku ye bugae.. Slm kenal gale nga ruguk kampuh jeme semnde,puyangan,ninengan,pangcikan,uakan,ibungan,adingan,kakangan,pkoknye nga sedakdenye..

  29. sebelumnye aku ini endak ngenalkah diri kudai oi aku jeme tanjung raye semende darat tenga embak ini aku empai balik lebaran ini badah kite jalan semende lah ilok menai kalau kamu di rantau endak balik ini informasiku oi,jangan lupe mandi di aik beringin anye dingin kiamat aw ce

  30. petang-petang kemane balek dunie umbang dekbie badah….!!!! nak tumpak dek besanak…!!! hohohohohoh….!!!

  31. salam kenal au, ini bapang dirut nak ikutan ngebelok.. di tunggu kunjungan kance-kance ke blok ku.
    http://segantisetungguan.blogspot.com

  32. teruslah maju jeme kite,jgn ketinggalan nga jeme di tengah.

  33. Salam endak jeme tanjung raya,ye ade dirantau atau di pelembang,banyak kanceku dusun2 lain salam kalu ke jawe singga anye ke badahku

    • aslamualiakum wr.wb
      ape kabar ruguk kampoh sedakdenye salam kenal gale ngah aku jeme semende tepatnye di dusun tanjung laut babatan.
      dusun ye sepi anye banyak ceritenye.
      mak ini aku dang merantau di bandung kisah ndi taun 1994. tamat smp n 1 pulaupanggung kelas 1d 2d 3d tahun 1987. pa askil kepseknye ame ade kance ye ingat ngah aku salam saje mari kite merajut agi silahturahhmi yang berkah ndik majukah dusun kite au

      • di bandung dimane badah?

        kalu dikruan pacak… saling rayaki…
        🙂

      • awu, ngape nian dame kabah jeme semende tapi dame jeme jawe.

        cube kite kumpul kudai adeksana semende. kite gelar kongres jeme semende.

  34. ndik kekancean dimne kinah bdahnye, knalkah kudai jeme mpai terty ngah internit ni, name ku Batin Batu Betangkup, sebab ngape name luk itu, swah ma kami di ataghan itu. Dusun kite tanjung raye, ye inuar jeme tanjung raye ni anak sape?

    • Aku asli jeme tanjung raye aku sekolah di smpn tanjung raye,sma same kulia aku di jakarta,aku anak alm hasanlah setahun bapangku matik,kamu dimane tanjung raye,tunggu tubangnye rumah sape di tanjung raye,

  35. nduk ade rupenye blok jeme semende ah,,,
    aku disini nak nambah warangan amua ada euy.. diktu ndik calon bini amu ade..

  36. oi makmane kbh tuw fahrul, skali ndik warangan mangke nak ndik bini pule ni

  37. lemak nian ame mbakini la pacak gale bukak internit zaman ku dulu lum ade ayo kite besame2 mbangun daerah kite

  38. kecimangis bli kopiah

    kopia inda kudapati

    begitu banyak gadis yg singga

    hanya dinda yg memikat hati…? semendo

  39. pergi berlayar ketanah jawa

    lalu mendarat di pirangan

    kalau abang bole bertanya

    adx manis siapa grangan.

  40. Lam knal buat admin,, aq anak lampung. Kalo boleh ku maw request lagu/mp3 smendo: OST SI PANDIR. Film yg di angkat dari cerita rakyat OKU SUM-SEL. Aq suka bnget ma tu lagu (meresap di hati). Maaf klw salah room. Thanks sbelumnya…

  41. lame dide balek kedusun ndak mandi ditebat mandian muara tenang sambil ngibal ke aik betung badah ninik dikale mbuat keberik badah endung nulungi bapangnye nutuk padi…………..???????????

  42. wo hebat nian jeme palak taguk mbak ini lah tesebarbdibmne2 di nusan tara lah pacak ninggalkah kebun,talang,dusun, apik jurai sekali agi aku sampaikah slamat sukses sedakde jeme semende

  43. Aku ade pule kate-kate kandik kite gale-gale. Janji nunggu,kate betaruh,utang mbayar. Barang rame bebagi,ndepat balik. Jadi la 2 tula prinsif idup masih la lemak kiamat.

  44. KENALKAH DIKIT AKU JEME SEGAMIT..
    kalu2 nak gulih kance banyak sesame jeme semende..

  45. ha’a…q jme segamit ple kba

  46. amuk aku nginak makanan jeme semende ase nelusuh ..lah hindu benae masak an jeme dusun hebusan tahuk lumai sambal picak ulam petai negeri ase nye dikde behangakat di pehajangan .heeee nelusuh ase nye

  47. Lah 30 taun aku ninggalkah semende, bulan juni 2012 kemaghi aku balik kedusun, kebenghan dengassanak baguan. Aku balik lah mbawwwwwwei cucung sughang.
    Ade hal ye njadikah aku jauh peghasean. Banyak guru, jeme tue nining, kance la banyak dikbedie lagi(la matik), ye mude-mude la dikde kebanean lagi. La beghubah gale. Aku njadi lain sendikhi. Guru ngajar aku dulu la dikde kecirinan lagi kalu dikbedie ye nunjukkah. MZ Alpais namenye. Dulu besak tinggi alap. Mabini akhi la behgubah benagh arungnye. Aku mintak maaf nian. Kanye aku cecacak dikteghinat, akupun mate la dikde awas niah lagi. Sekali lagi mintak maaf. 30 taun bukan 30 akhi.
    Syaripuddin, alumni SMP Pl panggung 1979.
    Bermastutin di Tanjungpinang Kepulauan Riau.
    Salm rindu selalu.

  48. Assalamu’alaikum
    ndik sedaknye nah ,,, tolong dikit kanceni ,, hususnye ye termasuk d bagian pemerinyahan kab. ME ni ,,
    ne nah
    1. peluang yang ada di daerah Muara Enim
    2. tantangan bagi masyarakat daerah Muara Enim
    3. Kekurangan yang terdapat atau di alami masyarakat Muara Enim
    4. Kelebihan yang terdapat atau di alami masyarakat Muara Enim

    tolong di jawab nian oi !!!!
    Terima Kasih

  49. Semende itu sudah meluas, jangan dikinak sebagian saje. Kite gunekan pandangan komprehensif saje. Semende secara garis besaknye ade due Semende Daghat, Semende Lemba’. Sedakdenye tu paca’ didekati dijadikan aset pengembangan semende itulah. Bile keluagh katekan saje suku Melayu Pasemah. Jadi ade tinjauan ke dalam secare kaffah, ade pule tinjauan keluagh lok itu tadi Melayu Pasemah. Sebarannye banyak kinah titu kang, mungkin perlu seminar kita aman nak iloknye tu, tinggal sape pemimpin nga penyandang dana nyetu … Maaf wak, nineng, kisanak sedakdenya cuman opini kalu-kalu ade manfaatnye … Wassalam … .

  50. Hi everybody in semende,I’m dely staying in ksa with my husband,just i wanna to say something about semende,its too awesome now about semende,whatever babatan ismy village as long time to live on,so thanks everybody,,,,,,,,see u,,,,,,,!

  51. Ruguk kampuh dimane kinah badah,ye meghase masih sejurai nga nining jenadom ini aku nurmidawati anak Rusdi bin Jenadom ma’ini tinggal di Baradatu Waykanan Lampung… Kalu ade hubngi ke no ini au 085269519243-082184956326 terimekasih nga tuan blog ini

  52. ass…deng bhdeng…adng snak..cte blok smnde…ni..kang ku nk btnye..blh dide mntk email jme smnde..khsus dsn mura dnau/sktr e krna ku bnyk knce d smnde tu..tpi lh lme dide bteghn..ku prnh +- 9 thn skulh dsmnde tu…..mksh..

  53. ass zamm..kujme enim jdi dide bknce go jme smende..ku ade knce jme sgmit..die tu alumni grntam bumi..knal dide kbh.nme nye taqwa rhman.pokko e bnyk ku knce skulh jme smende..ampir stiap dsun smnde tu..ade aku knnce..krne lh lme dk btgahn..

  54. Assalamua’laikum wr wb… Mane agi ruguk kampuh ni??? Ini badah kite la ade,singgahlah kudai puyangan,nining2,wa’an,mamang,pangcik,ibungan,endung kecik,pang bujang,endung gadis,muanai,kelawai,ading2… Ghindu nga yelah pacak nga salam kenal nga ye belum pacak… Sms/nelp kudai njadi ai kesini 085269519243-082184956326

  55. Bismillah,,
    Assalamu’alaikum Wr. Wb
    Anda Ingin Umroh Haji dengan Cepat Dan Mudah Bahkan Pacak Mengumrohkan Keluarge? KAMI ADE SOLUSINYE.

    Memperkenalkan :
    PT. ARMINAREKA PERDANA
    Biro perjalanan Umroh dan Haji Plus, sukses 24 tahun berdiri tahun 1990. Memberangkatkan 5000 Jama’ah setiap bulannye (Terbaik No. 1 di Indonesia dan pemberangkatan terbanyak di Dunie) Tahun 2013 Melayani Haji Plus Terbanyak dari Indonesia.

    Cara Gabung sangat mudah, cukup NIAT yang kuat, Daftarkan identitas anda lanjut Bayar DP Umroh 3,5 Jt atau 5jt Haji Plus yg di transfer langsung ke rekening PT. ARMINAREKA PERDANA
    Sisa Biaya pacak dibayar dengan TUNAI, MENABUNG min 500 rb atau MENJALANKAN HAK MITRA (Agen Umroh Haji)
    Hak Jamaah setelah bayar DP :
    1. ASURANSI Seumur Hidup
    2. ID CARD + copy LEGALITAS
    3. SOUVENIR Baju Koko/Mukena
    4. VOUCHER DP Umroh USD 350 / USD 500 untuk haji plus, Tanpa kadaluarsa, sebagai pengurang biaya umroh
    5. HAK MITRA, Dengan mereferensikan 1 jamaah umroh, GAJI 1,5 jt masuk ke Rekening
    (diberikan setiap kamis) Halal Barokah (Sertifikasi DSN MUI No: 83/DSN – MUI/VI/2012)
    Kami pun menawarkan bagi yang ingin berpeluang usahe membuka “Agen Travel Umroh Haji” Yang dapat di WARISkan cukup dengan Beli Borong Voucher DP :
    Kemitraan 13 Rp. 19,5 Jt
    Kemitraan 22 Rp. 29,85 Jt.
    Kemitraan 40 Rp. 44.25 Jt
    Hak Agen :
    1. Mendapatkan MOU Sebagai Agen Perwakilan ( Buka Kantor tanpa bikin SIU)
    2. Voucher + kelengkapan sesuai paket
    3. Spanduk Gratis
    4. Baju Jas Arminareka Perdana
    5. Pendampingan Usahe dari Leader2 Juli AP 13
    Yakini ” KETIKA FOKUS AKHIRAT, URUSAN DUNIE PASTI ALLAH RAMPUNGKAN”
    Saudaraku, Putuskan segera untuk begabung dengan kami menjadi Pensyiar Baitullah, Insyaallah kite bisa SEHAT, KAYA & BERKAH.
    Wassalamu’alaiku Wr Wb
    Mitra PT.Arminareka Perdana
    Konsultasi,Info & Pendaftaran Hubungi :
    Elviant.SE ✆ 0812 8165 6478
    Pin bb. 7CACC8E3

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: